Extrem demokrati

Ok, ni får tro mig på mitt ord, för jag kan inte hitta artikeln på internet. Jag har den inte ens på papper, jag bara läste över axeln på en tant, på väg hem från jobbet i förrgår.

Ni vet, Carolina Klüft ramlade och gjorde illa sig för några dagar sedan. Och någon av kvällstidningarna (tror det var Expressen, men jag vill inte svära på det) fyllde ett uppslag med en stor närbild där hon grimaserade av smärta, med en fet rubrik: ”Folket: Det är slut”. Tydligen hade de gjort en undersökning på sin hemsida, och de flesta trodde inte att hon skulle orka komma tillbaka efter den här skadan.

Vad i helskotta har ”folkets röst” med det här att göra? Hur många av oss har erfarenhet av elitidrott? Hur många av oss vet särskilt mycket om medicin? Och i slutändan är det väl ändå bara Klüft själv som vet hur det känns, vad hon orkar och hur mycket hon orkar kämpa? Ånä, även demokrati kan dras för långt. De är inte kloka, de där kvällstidningarna.

Explore posts in the same categories: blandat

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

