Dagens fråga

Om en man går och handlar, och säger åt kassörskan att hon ser sexig ut, har han då gett henne en komplimang eller en förolämpning?

Explore posts in the same categories: blandat

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “Dagens fråga”

  1. Meropera Says:

    Spontant tycker jag det alltid det borde vara en förolämpning. Jag har väldigt svårt att förstå varför man skulle vilja se sexig ut på jobbet. Sedan kan jag hitta på ett sammanhang där det kan och bör uppfattas som en komplimang men det är en annan historia.

  2. Fjelle senior Says:

    Det utmanande med denna fråga är att det inte spelar någon roll vad jag tycker. Jag är i o f s tveksam till ordet sexig som kommentar, vill jag framhålla en kvinnas kvinnlighet (för det är väl det det handlar om) väljer jag nog något annat både när jag det är menat som en komplimang och när det är kritiskt. Men det hör inte hit. Vad jag tycker om fallet spelar ingen roll, och inte heller hans avsikt (vilket möjligen är ännu mer utmanande). Det enda som har betydelse för frågan är hur hon väljer att ta det – vilket varje man alltså behöver känna till för att kunna överväga om det är värt risken att försöka. (Är jag för godtrogen när jag utgår från att en man som säger så menar det som en komplimang?)
    Fjelle senior
    PS (kommentar till kommentaren) Är det ändå inte så att när man och kvinna upptäcker varann är det ganska vanligt att ena eller båda jobbar!? Om en kvinna ö h t vill se sexig ut – varför inte på jobbet (också)?


Kommentera

