Radiotjänst hoppas att folk bryr sig om dem

Radiotjänst kör just nu en reklamkampanj. Syftet är, får man förmoda, att uppmana folk att betala TV-avgiften. Det budskap man faktiskt tapetserat med är dock ett helt annat.

Hej 1 av 10. Du har väl inte glömt TV-avgiften? 9 av 10 betalar redan TV-avgift. Klart att du ska göra det också!

…varefter affischerna går över till att förklara hur fint och bra det är med vår underbara obundna Public Service-TV. Ooo-kej. Man vänder sig alltså till de tio procent av befolkningen som inte betalt TV-avgift, och säger: Jag hoppas att du inte helt enkelt glömt mig. Underförstått: jag hoppas att du har någon annan anledning att inte betala. Jag hoppas att du aktivt har något emot mig.

Varpå alla klassiskt bildade svenskar genast börjar citera Doktor Glas:

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.

Och i Tyskland hyser motsvarigheten till Radiotjänst, GEZ, ännu mer högtflygande ambitioner än att alla nu levande ska ha en relation till dem. De vill utsträcka sina inkasseringsdomäner även till avlidna tyskar! Enligt Ny Teknik ska både matematikern Adam Ries (1492-1559) och poeten Friedrich Schiller (1759-1805) ha krävts på TV-avgift. De är inte kloka, de där tyskarna…

Annonser
Explore posts in the same categories: de är inte kloka de där tyskarna, reklam

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: