Tämligen sjukt

Människor, som inte trivs på sin arbetsplats, är oftare sjukskrivna än andra. Det är ett faktum. Den rumsrena förklaringen är att vantrivsel är fysiskt skadligt. Det sänker immunförsvaret och blablabla… jag är inget vidare på medicin, så längre än så hänger inte jag med i resonemanget. Och så har vi den icke rumsrena förklaringen, som trots sin politiska okorrekthet är tydlig i somligas attityder: det handlar om lathet. Folk sjukskriver sig för att slippa göra något de inte har lust med.

Och det här var inget jag brydde mig om, förrän jag råkade ut för det. Jag brukade aldrig vara särskilt sjuklig av mig förut, men efter ett par år med min nuvarande chef (som är rasande kompetent på det vi gör, men en total idiot när det gäller att leda) har jag kommit upp i sådär ett sjuktillfälle i kvartalet. Och jag upplever det egentligen inte som att jag är sjuk oftare. Det är snarare så att en förkylning betyder mera. ”Usch, jag vill verkligen inte gå till jobbet idag. Och förresten har jag ont i halsen och är snuvig och trött! Nää, jag orkar bara inte!” Och jag känner mig förbaskat lat varenda gång jag gör det. Men det är inte bara att ta mig själv i kragen. Kroppen vägrar samarbeta. Jag blir helt trött och orkeslös. Och så ringer jag mig sjuk – och plötsligt blir jag precis så pigg och handlingskraftig som man kan vänta sig av en människa med förkylning, det vill säga jag orkar utmärkt väl sitta uppe och pyssla med mina privata projekt. Samspelet mellan kropp och själ är fascinerande…

Tja, så fungerar jag. Därmed inte sagt att alla fungerar så. Ursäkta den ringa allmängiltigheten i den här artikeln, men jag ville ha det sagt och det är min blog.

Explore posts in the same categories: blandat, jobb

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

