Om anti-rasism, feminism och liknande

Om jag hade en blogroll skulle Whatever stå överst. Det är den enda jag alltid tar mig tid att läsa. På sistone har där diskuterats rasism, något som verkar vara USA:s motsvarighet till vårt ”patriarkat”. Alla är totalt förälskade i att påstå att systemet är rasistiskt och det är inte lätt att vara annorlunda. Diskussionen har en speciell vinkling mot SF/fantasy – inte så konstigt eftersom blogförfattaren även skriver science fiction. Nå, vad som framför allt retade mig var uppmaningen att se till att läsa böcker skrivna av färgade författare. Enbart eftersom färgade författare behöver stöd. Tänker jag inte alls göra. Jag läser böcker som jag tycker verkar bra, punkt och slut. Jag läser böcker för min egen skull och inte för att förändra världen. Och det är mig fullständigt likgiltigt om en författare råkar vara vit eller svart, man eller kvinna.

Explore posts in the same categories: blandat, politik

Kommentera

