Över gränsen

Jessica Kempe skriver i DN om det omdiskuterade Konstfack-exjobbet ”Territorial pissing”. Den där videon där en maskerad person demolerar en tunnelbanevagn, alltså. Krönikan är ett fint exempel på det dunkelt sagda – den är så smockfull av glidande definitioner och motsägelser att hon omöjligt kan ha haft klart för sig vad hon egentligen menar. Jag parafraserar:

Vad filmen egentligen föreställer är en tolkningsfråga. Jag såg en dröm om det förbjudna. Jag tyckte den var vacker. Jag tyckte om att man inte kan säga vad den betyder. Kulturministern såg skadegörelse. Hon ville inte se att den är konst. Hon trodde att den var på riktigt. Och sedan kom polisen. Och konstnären tystnade. Konst ingår faktiskt i yttrandefriheten. En kulturminister får inte bestämma sådär att vi sysslar med skadegörelse. Hon borde se till så att folk slutar tycka illa om vår konst istället.

Häpp! Vilka intellektuella kullerbyttor. Filmen är öppen för tolkning, men Adelsson Liljeroths tolkning är inte tillåten. Filmen handlar om det förbjudna, men det är inte tillåtet att reagera på några lagöverträdelser i filmen, vi förväntas bara beundra den. (Och jag som trodde att ”gränsöverskridande konstnärer” strävade efter att göra folk upprörda!) Till syvende och sist verkar det handla om konstkritik à la Henry Ford: Vilken tolkning som helst, så länge den stämmer med min!

Personligen kunde jag inte bry mig mindre om modern ”gränsöverskridande konst”. Vill de måla en tunnelbanevagn svart så gärna för mig. Förutsatt att de själva äger tunnebanevagnen, eller har tillstånd från ägaren! Ska det vara så svårt att skilja på mitt och ditt? Ingen har väl bråkat om de konstnärliga kvalitéerna på videon. Men att SL vill ha ersättning för sin förstörda vagn, det är inte ett angrepp på konsten. Konstnären kunde ha bett om lov i förväg, eller köpt en utrangerad vagn, och sedan åstadkommit samma video fullt lagligt. Är det en konstnärlig poäng att den är olagligt gjord? Handling och konsekvens, människor, handling och konsekvens. Väx upp. Det är bara småungar och galna som inte behöver stå till svars för sina handlingar. Staten, kulturministern, brottsoffret och samhället i allmänhet kan inte förväntas gilla brott, ens om den bearbetade videon av brottshandlingen är en vacker drömsekvens.

Explore posts in the same categories: filosofi, politik

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

