Om barnlitteratur

För lite sedan var det ett fasligt rabalder omkring boken ”Förstagluttarna” ur ett genusperspektiv. Tydligen är det förbjudet för tjejer att vilja hålla på med sång eller balett, på annat sätt kan jag inte se hur följande citat anses farligt:

– Det gör inget, sa Moa, för jag ska bli balettfröken eller sångerska.
– Dom måste också kunna räkna, sa Anna.
– Måste dom, frågade Moa.
– Ja, sa Anna, det måste dom.
– Vad dumt, sa Moa. Då får jag väl lära mig.

Men i genuspedagogens rapport står det att citatet förstärker förväntningarna på att tjejer ska vara snygga. Över huvud taget verkar hela historien handla om att boken beskriver hur verkligheten oftast ser ut, medan de klagande föräldrarna hade velat att deras barn skulle få läsa om hur verkligheten borde vara. Det är inte utan att jag kommer att tänka på följande diskussion om barnlitteratur, ur Solsjenitsyns ”Cancerkliniken”:

-Alltså, pojke, du förstår. Att beskriva det som existerar är oändligt mycket lättare än att beskriva det som inte existerar men som vi vet ska komma. Detta som vi ser med våra egna ögon idag, det är inte ovillkorligen sanningen. Sanningen, det är det som måste ske, det som ska ske imorgon! Vårt underbara ”i morgon”, det är vad vi måste beskriva!…
-Och vad ska vi skriva om i morgon då? Den dumme pojkvaskern rynkade pannan.
-I morgon?… I morgon ska man skriva om i övermorgon.

Explore posts in the same categories: filosofi, politik, psykologi

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

6 kommentarer på “Om barnlitteratur”

  1. Just Says:

    Mina barn har läst boken till mig som läsläxa. Boken skildrar inte dagens samhället tack och lov! Just den citat handlar om att Moas kusin hade gjort hennes matte hemläxa i nästa ett år. (Hon var förresten besviken på att sin magiska klänning fixade inte att hon kunde matte.) Barn läser en kapitel per vecka minst en gång om dagen om man lyder instruktioner(!) Barn får veta att Moas gör inte sin matte själv långt innan det upptäckts av lärare. Om ett barn har svårt med matte kan hon få intryck att vissa inte kan matte och inte att vissa får jobba lite mer på matte än andra. Moa till slut fick hjälp men hon ändå låg långt efter. Sådant diskussioner hade inga mina barn i skolan. Diskussioner knappt finns. Utpekning av minoriteter och den enda flicka i bok som inte beskrivs traditionellt förtjänar JämOs och DOs utdömning. Förstagluttarna läser faktiskt som en tillspetsad löpsedel. Det finns inte en chans att en lärare kommer att ha tid mm att kunna diskutera bort fördomar i läseboken särskilt eftersom det skulle nötas in varje dag. Jag vill bara att barnen ska lära att läsa utan att få lära om sådana fördomar och förlegade attityder.

  2. Tetris Says:

    Vadå, klart att man ska följa instruktioner, hur skulle det fungera annars? Det är väl inget förlegat med det? Utpekning av minoriteter kan jag inte uttala mig om, eftersom jag bara läst lösryckta citat.

  3. Lövet Says:

    Just Says: Ge några exempel på minoriteter som utpekas och på vad de utpekas för?

    Här kommer en hjälp på traven: Ruben ägnar sig åt de stereotypt judiska sysselsättningarna ”läsa böcker” och spela piano.

    Marjam som är muslim bär enligt boken slöja!

    Ingen ev dessa två tror på Jesus.

    Här staplas fördomarna på varandra…

    Balans nån?!

  4. Tetris Says:

    Lövet: är du seriös eller ironisk? Ursäkta min dumhet, men jag lyckas faktiskt inte förstå vilketdera du avser.

  5. Lövet Says:

    Ja för att förtydliga så vände jag mig med ovanstående inlägg till ”Just” som skrev ”Utpekning av minoriteter och den enda flicka i bok som inte beskrivs traditionellt förtjänar JämOs och DOs utdömning.”

    För det andra så var det två exempel som i debatten vid flera tillfällen lyfts fram som utpekande.

    Även om du ”Tetris” tycker att de exemplen framstår som ironiska så är de icke desto mindre tämligen exakta återgivningar av kritiken. Kanske just därför som du och jag har svårt att förstå vad de handlar om.

    Jag är ledsen om jag var otydlig, min högst allvarliga kommentar var inte kritiskt till dig utan till ”Just”.

  6. Tetris Says:

    Ingen fara. Och tack för förtydligandet!


Kommentera

