Microsoft gör det igen!

Återigen har Microsoft bevisat att de är för användarvänliga för att vara riktigt användarvänliga. Det handlar, närmare bestämt, om Excel 2007. På mitt jobb sköter vi lagerhållningen med hjälp av ett ecxeldokument, nämligen. En mycket rudimentär databas som talar om namnet på de komponenter vi har i lager, komponentens ID-nummer samt på vilken hylla i lagret man kan hitta sagda komponent. Problemet är att komponenternas ID-nummer är sex- eller sjusiffriga nummer på modellen (X)XX-XX-XX. Aha, tycker Excel, ett datum! Så lite då och då får programmet för sig att formatera om de sexsiffriga numren, åtminstone om den mittersta siffergruppen är mindre än tolv, och den högraste mindre än trettio… I dag var Excel inte fullt så klåfingrigt, och nöjde sig med att högdraget informera mig om att 98-09-09 är ett datum med bara två siffror i årtalet, vill du korrigera eller ignorera felet? Dumma program, det är inte alls fel! Lämna mina komponent-ID ifred!

Explore posts in the same categories: blandat, jobb, teknik

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Microsoft gör det igen!”

  1. Gabriel Says:

    Kan du inte markera hela kolumnen, högerklicka, välja ”Välj formatering” eller ”Cellformatering” eller något liknande och välja att det ska vara ett nummer? Alternativt gå in på inställningar och helt stänga av automatisk cellformatering. Det måste gå på något sätt (jag har inte använt excel på mer än två år tror jag, men i liknande program fungerar det i vart fall så..)

  2. Tetris Says:

    Jag har formaterat alla komponent-ID till nummer, men det bryr den sig inte om…

  3. Gabriel Says:

    Typiskt dumma microsoft mao…

  4. Fjelle senior Says:

    Jag har varit ute för något liknande. Jag använder databasfunktonen för schemaläggning och tjänstgöringsrapporter (både works och excel), och om jag inte tänker mig för hur jag skriver, så är klockslag helt plötsligt datum (eller subtraktioner). Fast jag vet hur jag skall göra, det är bara så lätt att glömma sig när det är en månad mellan gångerna.
    Fjelle senior

  5. Osse Says:

    Testa att skriv id-nummer som =”xx-xx-xx” i en cell. Då borde de automatiskt formateras som text.


Kommentera

