En liten fundering

Det här är enbart lösa funderingar och jag har antagligen fel, men jag kan ändå inte låta bli att undra. Det klagas ju då och då på att pojkar aldrig växer upp ordentligt. De tar inte ansvar och de bara leker / spelar dataspel / glor på fotboll… ja, hur det nu är formulerat. Däremot klagas det mycket sällan på flickor som inte vill bli vuxna. Och jag undrar om det inte, åtminstone delvis, beror på att kraven är mindre för en kvinna? Hur många gånger har man inte hört det klumpas ihop i kvinnor-och-barn? En man ska däremot vara en riktig karl och ta hand om sin familj och stå för försörjningen, åtminstone traditionellt. Vara överhuvud. Ha det yttersta ansvaret.

Har jag rätt så borde det om en tio-tjugo år dyka upp gnäll på oansvariga flickor som aldrig växer upp. Vid det laget borde nämligen all genuspedagogik och jämställdhet ha slagit igenom. Det ska bli spännande att se om den gör det.

Explore posts in the same categories: blandat, psykologi

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

2 kommentarer på “En liten fundering”

  1. rogerklang Says:

    Hej!

    Jag skrev angående genusforskning följande till bland andra utbildningsministern, och jag undrar varför du inte håller med?

    Hur kommer det sig att det fortfarande finns typiska vänsterpolitiska regler i skolan och högskolans värld? Jag tänker på följande lagar och regler för skolan, som t.ex. det här:

    ”Enligt läroplanen ska förskolan motverka stereotypa könsroller och könsmönster.” Men kanske främst, tänker jag på nedanstående:

    I SOU 2006:75 Slutbetänkande av Delegationen för jämställdhet i förskolan. I den påpekas det upprepade gånger att svensk förskola ”representerar såväl ett barnpedagogiskt som ett könspolitiskt projekt” (sid. 19), och detta ”könspolitiska projekt” styrs i stor utsträckning av genusvetarnas forskningsresultat. Allt enligt Tanja Bergkvist (svar direkt, brännpunkt i SvD den 30/12/2008).

    Är inte detta att hjärntvätta barnen? Så länge som förskolor, skolor och universitet är statliga så kan vi väl inte acceptera politisk styrning av institutionerna? Håller ni inte med? Och som Tanja skriver; det finns också en ekonomisk aspekt. Vad är det egentligen skattebetalarna tvingats att bekosta?

    Det kan jag tala om för er; kvasi- eller pseudovetenskap! Som sådan har den stora likheter med klimatforskningen, det är ingen riktig vetenskap. Men jag har ändå mer tilltro till klimatforskarnas resultat än ”genusforskarnas”!

    Varför är det t.ex. så, att ingen kan bli genusforskare utan att ha de rätta åsikterna, så att det garanteras att ”man” förutsätter det som ska bevisas? Är det då vetenskap? Varför finns det inga genusforskare som kan och vill föra kontrapolitik mot Tina Rosenberg, och säga fritt att han/hon tror på att pojkar och flickor föds med olika förutsättningar? Är det detta ni kallar för forskning; ensidig politisk propaganda? Till och med klimatforskningen har en och annan ”avvikare”.

    Är det så konstigt att jag säger att den borgerliga regeringen inte kommer att bli ihågkomna för någonting, av historieskrivarna?

    M.v.h. Roger Klang, Lund den 31/12/2008

    http://rogerklang.wordpress.com/

  2. Tetris Says:

    Tja, jag är inte överdrivet förtjust i genuspedagogik, men det är svårt att förneka att den finns. Och den borde få effekter. All denna genusdebatt påverkar åtminstone mig, så ibland kan jag inte låta bli att tänka i de kategorierna.


Kommentera

