Om stavning och mobiltelefoner

Metro rapporterar att många svenska ungdomar inte kan stava. Det förvånar mig. Alla vet ju att ungdomar tillbringar en stor del av sin vakna tid med att skicka sms. Och skrivfunktionen på en mobiltelefon är inte överdrivet tolerant mot stavfel. De stavfel som innebär att ordet övergår i ett annat ord (min favorit är ”bakom lykta dörrar”) märker för all del inte mobilen, eller datorn för den delen. Men övriga stavfel? På ett vanligt tangentbord kan jag skriva r-e-t-t och ut kommer ”rett”. Det är inte rätt, men det är begripligt. Skriver jag samma sak på mobilen blir resultatet ”sett”, och om jag bläddrar vidare i ordlistan försöker telefonen med ”reut”, ”pett” och ”retu” innan den ger upp. Ingetdera ligger i närheten av det avsedda ”rätt”. Så hur skickar man sms om man inte kan stava?

Explore posts in the same categories: språk, teknik

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Om stavning och mobiltelefoner”

  1. Odelberg Says:

    är – e
    eller – llr

    Sådana ser stavfelen ut tror jag. Förkortningar som blivit sanningar.

  2. calandrella Says:

    Ungdomar bryr sig generellt inte om att det blir exakt rätt ord när de använder t9, alternativt använder de inte t9 och bryr sig än mindre om att stava rätt. Nej, nu generaliserar jag :-).

  3. Odelberg Says:

    llr göru de? ;).


Kommentera

