Dubbla budskap om dagis/förskola

Jag är förvirrad. De senaste åren har den kommunala småbarnsomsorgen bytt namn från daghem till förskola, och fokus från att tillåta båda föräldrarna att yrkesarbeta till att erbjuda en pedagogik utöver vad hemmaföräldrar kan ge. Barnskötarna ska ha utbildning från lärarhögskolan och heta förskolelärare. Omsorg erbjuds åt alla barn, även om de råkar ha en hemmavarande förälder. Det impliceras på många ställen att barn som är hemma kommer efter barn som är på förskolan, att det skulle vara nödvändigt för barnets utveckling… ja, ni vet hur det brukar låta.

Men nu! Nu slås det på stora upprördhetstrumman för att förskolebarnens utveckling bedöms! I rättvisans namn ska sägas att artikeln faktiskt tar upp ett upprörande faktum, nämligen att omdömen om barnen skrivs ner och blir till offentliga dokument som vem som helst kan titta på. Det borde man göra något åt. Men för övrigt: hur lär man ut någonting utan att ha en uppfattning om vad adepten kan och inte kan? Vad är det för vits med pedagogik annars? Jag begriper det inte. Ska dagis vara förskola, med läroplan och förskolelärare och hela baletten, då måste väl bedömning ingå? Om det nu ska vara något annat och mer än barnpassning för yrkesarbetande föräldrar.

Annonser
Explore posts in the same categories: filosofi, politik

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: