…och än slank hon ner i diket!

Dagens Metrokrönika av Nabila Abdul Fattah handlar om humor, och om rätten att slippa kränkande skämt. Ett bra och viktigt ämne! Som de sa i skolan: man ska skratta med andra, inte åt dem. Men på slutet tycker jag att krönikan lämnar den gyllene medelvägen och halkar rakt ner i diket: Abdul Fattah hävdar att den som lyssnar har all rätt att själv bestämma vad som utgör en kränkning.

Jaha? Vad hindrar mig i så fall från att kalla allt jag inte gillar för kränkande? Att hävda att läraren kränkt mig, då han satt ett välförtjänt ”underkänt” som betyg? Att anmäla sextrakasserier, om en för mig totalt oattraktiv person har mage att flirta med mig på krogen? Att börja gapa om diskriminering, så fort något annat förslag än mitt blir antaget? Uppenbarligen kan inte den lyssnande få bestämma helt själv. Men det är lika uppenbart att den som talar inte heller själv kan bestämma vad som är kränkande. ”Äh, jag skojade ju bara, tål du inte lite skoj?” är en miserabel ursäkt.

Med det avklarat, kan vi konstatera att det inte är lätt att ge en entydig definition av vad som är kränkande och inte. Några tumregler går att ställa upp, som att guilt by association vanligen är kränkande, medan sakliga uttalanden om sanna och verifierbara fakta vanligen inte är det. Men inget av detta är vidare användbart på det känsliga ämnet ”etnisk humor”. Där lyckas jag inte formulera något bättre än det ytterst trubbiga: en person bör tåla att bli tilltalad i samma ton som han själv använder mot andra.

Explore posts in the same categories: filosofi, psykologi

Etiketter: ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

