Håhå jaja

Håhå jaja, då var det dags för moralpaniken igen. Ungdomar av idag lägger timmar på onyttiga nöjen som gör dem sjuka. För hundratio år sedan var det romaner, för åttio år sedan var det film, för tjugo år sedan var det tevespel och nu är det internetspel. De blir beroende och de försummar sin utbildning och de riskerar att fastna i en osund livsstil med spel och dobbel och…

Ibland kan man undra hur somliga tänker förklara att mänskligheten lyckats överleva.

Explore posts in the same categories: blandat, filosofi, psykologi

Etiketter: , , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

9 kommentarer på “Håhå jaja”

  1. Mattias Says:

    Att kalla detta för moralpanik är inte seriöst. Resonerar du på samma sätt när det gäller alkohol som för de allra flesta är en festdryck och en dryck man använder för att koppla av och må bra på exakt samma sätt som dataspelande för de allra flesta är ett nöje som sätter guldkant på tillvaron.

    Men ingen blundar för att när det gäller alkohol så leder överkonsumtion till missbruk, beroende och misär både för missbrukaren och dess anhöriga. Att det skall vara så vansinnigt svårt att acceptera att för de få som överkonsumerar dataspel borde finnas mer hjälp att få är för mig en gåta.

    Ingenstans sysslar Magnus Björk med moralpanik. Dataspelsfanatikerna däremot skriker så fort ett litet uns av information om att det finns en baksida av dataspelandet som inte är positivt.

    Detta liknar snarare kunskapsnivån för drygt 10 år sedan när vi pratar om spelberoende när det gäller pengar då det avfärdades som lyxproblem och att det bara är att skärpa sig ta sig i kragen och sluta spela. Nu vet vi bättre efter forskningsframsteg.

    Vi kommer förhoppningsvis inte behöva vänta 10 år på en sådan kunskap när det gäller överkonsumtion av dataspelandet.

    Moralpanik, säg det till föräldrar som blir misshandlade av sina tonåringar för att de vågar ifrågasätta sin tonårings dataspelande…

  2. Tetris Says:

    Tja, hade Björk formulerat sig som att det gäller några få (som du gör) så hade det varit en annan sak. Men vad han faktiskt skriver är ”tiotusentals”, ”lavinartad ökning”, ”regeringen blundar”… det låter för mig som om han vill starta en panikreaktion.

  3. Michael Lundahl Karnerfors Says:

    Hej Mattias, är du här också nu? Det var då värst vad du var ”på det”. Det är inte utan att jag blir nyfiken på varför du är så ivrig att försvara diun polare Björk. Vem vet… du kanske *är* polaren Björk.

    Jag håller fortfarande med Tetris, detta är moralpanik. Den problematik som finns runtom datorspelande löses inte med alarmism. Detta är i första hand ett familjerealtionsproblem och den hjälp som behövs är i första hand att få anhöriga att intressera sig för spelaren och vad denne gör istället för att anta att bara för att denne inte tycker att förnedrings-TV i form av Idol, Hål I Huv… f’låt, Hål I Väggen eller Top Model är något att förorena hjärnan med.

    /Micke

  4. Mattias Says:

    Michael.
    Det finns en maniskhet i din förföljelse av mig, märker du av det?

    Du får kalla det för moralpanik, men då får du finna dig i att jag ser dig som en fanatiker med tunnelseende och förnekelse av att för mycket dataspelande kan leda till problem på samma sätt som för mycket drickande kan leda till problem.

    Har du lyssnat på radioprogrammet ännu?

  5. Tetris Says:

    Vad håller ni två på med?

  6. Mattias Says:

    Ja du,
    fråga inte mig. Jag säger vad jag tycker och jag reagerar bara över att man så snabbt avfärdar något som de facto är problematiskt för det fåtal som drabbas av överdrivet dataspelande som moralpanik.

    Michael vill att jag styrker allting med bevis samtidigt som han själv inte bidrar med speciellt mycket.

    Mina åsikter är så här och det har jag sagt tidigare:

    1 Spel är i grunden något positivt och bra
    2 De flesta klarar av att spela och sköta sitt liv på ett bra sätt
    3 några få klarar inte av att förhålla sig till sitt spelande utan överkonsumerar.
    4 Dessa personer samt deras familjer behöver hjälp av kunnig personal i ämnet.
    5 Oberoende forskning kring överdrivet spelande behöver komma tillstånd

  7. Michael Lundahl Karnerfors Says:

    Fråga inte mig Tetris, fråga Mattias som plöjer igenom alla bloggar som kommenterat Björk’s artikel och ihärdigt säger att alla som tycker Björk har fel ”banaliserar problemet”.

  8. Mattias Says:

    Japp, jag anser att när man banaliserar problematiken så är det inte fel av mig att påpeka det.

    Du Michael gör mer än så, du förlöjligar och kommer med konspirationsteorier dessutom. Dessutokm plöjer du genom varje blogg och förföljer mig som om du var någon slags polis med ansvar att försvara överdrivet dataspelande till varje pris. Mycket otrevligt.

  9. Tetris Says:

    Fniss… ”fråga inte mig”, ”fråga inte mig”… ROFL! Ni är för roliga.


Kommentera

