Moder Svea som curlingmamma

”Din morsa jobbar inte här” – med underförstått eller utskrivet ”plocka undan efter dig själv!” – vem har inte sett den lappen i lunchrummet? På sistone har jag läst ett par Metroartiklar som får mig att undra om inte samma varning borde skrivas med stora bokstäver längs med hela svenska gränsen: Härute styr inte Moder Svea!

Först har vi Hawrat Shaly, vars farbror blev skjuten under ett besök hos släktingar i Irak. Hawrat säger till Metro:

– Jag blev chockad när jag insåg att ingen engagerar sig för att reda ut det här. […] Jag skröt om Sverige för poliserna i Irak. Jag sa att där finns det mänskliga rättigheter. Men när jag kom hem blev jag helt chockad. Nu ångrar jag att jag skröt.

Märklig attityd. Att Sverige har mänskliga rättigheter och ett någorlunda vettigt rättssystem, medför väl inte automatiskt att samma lyckliga tillstånd råder i Irak?

Även i fallet med den svenske turist som misshandlades till döds av två dörrvakter i Bulgarien har Metro hört sig för om inte utrikesdepartementet kan göra något. UD:s presschef Anders Görle kan dock bara meddela att ”Bulgarien har sina egna lagar”. Som om det vore en nyhet.

På något märkligt sätt tycks vi svenskar ha fått för oss att Moder Svea fixar allt! Jämför med turerna kring Volvos storvarsel, så blir mönstret ännu tydligare. Den svenska staten ska se till så att ingen är dum mot oss (Mamma! Han slog mig!) och så att vi har det bra materiellt (Mamma! Jag är hungrig!). Men mamma jobbar faktiskt bara på svenskt territorium. Och allt som sker därhemma på svenskt territorium är inte mammas jobb, heller.

Explore posts in the same categories: politik

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

