Manligt, kvinnligt, mänskligt

En av genusteoretikernas huvudteser är, som bekant, att i vårt samhälle är det manliga norm för det mänskliga, och det kvinnliga är avvikande. Jag är inte överdrivet förtjust i genusteori som den brukar utföras, men just den tesen finner jag att jag håller med om. Jag har nu inte en vidare välutvecklad eller välgrundad syn på vad som är manligt respektive kvinnligt, bara allmän intuition som ligger och skvalpar i mitt halvmedvetna. Dessa osmälta tankefragment säger mig att det manliga handlar om yttervärlden och samhället, medan det kvinnliga handlar om hushållet och familjen. Klassisk arbetsfördelning sedan bondesamhället, helt enkelt.

Och hur fungerar det nu för tiden? Tja, det klassiskt manliga enligt ovanstående uppdelning, det har blivit allmänmänskligt. Kvinnor i företagen, kvinnor i politiken, blandat överallt. Det klassiskt kvinnliga är däremot satt på undantag. Att ansvara för matlagning eller städning, eller att vabba, eller vad som helst, det är nästan som ett straff och det gäller att se till att den andre minsann inte gör för lite. Den manliga rollen har blivit norm för alla människor, den kvinnliga rollen ses med misstänksamhet.

Så i min tankevärld är det feministerna själva som upprätthåller fenomenet ”mannen är norm”.

Explore posts in the same categories: filosofi

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

