Angående styrräntor

För en tid sedan läste jag en insändare om EMU, som jag tyvärr inte kan hitta på internet. Skribenten menade att det var bra för Sverige att vi stannat utanför EMU. Vi har kvar vår egen riksbank som kan sätta vår egen ränta på ett sätt som är bra för Sverige. Frankrikes president Nicolas Sarkozy, å andra sidan, kan bara vädja till den europeiska centralbanken att den ska justera räntan efter Frankrikes konjunkturläge. Och det gör centralbanken förstås inte, centralbanken sätter räntan efter hela EMU-områdets behov, och om Frankrike är i otakt blir det synd om Frankrike.

För det första skulle jag vilja tacka insändarskribenten för att ha presenterat ett argument om EMU som jag kan förstå, på ett sätt jag kan förstå. Makroekonomi brukar gå tvärs över huvudet på mig, och jag minns valkampanjen som ett enda långt ”Om vi (inte) går med i EMU kommer det att innebära katastrof för Sverige”.

Och för det andra skulle jag vilja påstå att ”bra för Sverige”-argumentet bygger på en felaktig premiss, nämligen: våra stater är totalt homogena, och deras gränser är givna, en gång för alla vid världens skapelse, och kommer aldrig att förändras, i evighet, amen. Vad är det som säger att det som i genomsnitt är ”bra för Sverige” verkligen är optimalt för alla delar av Sverige? Republiken Jamtland kanske i själva verket skulle behöva en något högre styrränta? Se där, där har vi argumentet igen, på en lägre skala. Kanske den jamtska ekonomin skulle behöva en egen valuta? Kanske varenda kommun?… nej, det är bäst att jag slutar innan jag gör mig löjlig.

Vi har att göra med två motstående krafter här. Dels styrräntan; vill man optimera den så bra som möjligt måste man dela upp den ekonomiska gemenskapen i så små bitar som möjligt, så att varje liten by kan ha precis den styrränta som det lokala investeringsläget kräver. Dels frihandelsprincipen: ju större område man integrerar i sin ekonomi, desto större chans att säljaren hittar en köpare, och desto större chans att köparen hittar det han vill ha till ett bra pris. Var man ska lägga sig på skalan mellan integrering och lokal anpassning är en intressant fråga. Jag tycker att den förtjänar bättre än att låsas fast vid existerande nationsgränser.

Explore posts in the same categories: ekonomi, politik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

