Om barnpassning

Alexandra Pascalidou skriver i Metro idag om hur den moderna kvinnans frigörelse bygger på att fattiga kvinnor tvingas lämna sina egna barn för att ta hand om den moderna kvinnans barn. Då jag såg titeln – ”Vår frihet är andra kvinnors ofrihet” – väntade jag mig närmast en snyftare om hur underbetalda och ouppskattade barnskötarna och pedagogerna på svenska dagis är. De är ju vanligen kvinnor. Men nej, krönikan handlar istället om en ung jetset-mamma med dygnetruntanställd barnpassningshjälp från Moldavien! Hm. Har lite svårt att känna igen mig där, och jag är inte direkt lågavlönad. Men låt gå. Svensk övre medelklass innebär trots allt att höra till den rikaste tiondelen av jordens befolkning.

Vad jag verkligen inte kan hålla med Pascalidou om, är att fenomenet skulle ha någonting som helst med kvinnans frigörelse att göra! En av de saker jag brukar göra på min semester är att se till att få en riktig överdos Agatha Christie (så behöver jag inte läsa henne resten av året, hehe). Och i dessa tidsdokument från engelsk medel- och överklass under mellankrigstiden formligen dräller det av guvernanter och barnsköterskor, för att inte tala om husor, kokerskor, städerskor och sällskapsdamer… Men var kvinnan särskilt frigjord på 1920-talet? I förhållande till vad som tidigare varit, ja, naturligtvis. Men i förhållande till dagens läge? Knappast.

Nej, att fattiga människor tvingas till arbeten de egentligen inte vill ha, långt ifrån familj och vänner, under tämligen ofria förhållanden, bara för att få mat för dagen, det är inte en konsekvens av att kvinnor i västerlandet uppnått en historiskt hög grad av självständighet. Så är det nu, som Pascalidou korrekt observerar, men så var det även när Christie lät Hercule Poirot svassa fram genom Englandssocieteten, så var läget då Johann Sebastian Bach komponerade kyrkomusik i Leipzig, då Gustav Eriksson Vasa gömde sig för dansken i Dalarna, när goterna plundrade Rom, när kejsare Augustus gav befallning om att hela världen skulle skattskrivas… så har det kort sagt varit tvärsigenom historisk tid. Och det korrelerar inte ett dugg med graden av jämställdhet mellan könen.

Explore posts in the same categories: politik

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

