Om trygghet

Jag bor i ett litet samhälle en bit utanför den Stora Staden. Ett sånt där ställe som har svårt att bestämma sig för om det är ett eget samhälle som råkar ligga på pendlingsavstånd till den Stora Staden, eller om det är en förort. Jag trivs. Man har alla landsbygdens fördelar med lugnt och skönt, inte så mycket bus (utöver mopeder utan ljuddämpare och annat lika harmlöst), nära till skogen… och dessutom kan jag jobba i den Stora Staden med något kvalificerat och bra betalt.

Ja, det vill säga, jag tycker att det är lugnt och skönt. En del av det vithåriga rollatorgardet tycker att det är förskräckligt. Man vågar ju inte gå ut på kvällarna för risken att bli nedslagen! Tidigare har jag ställt mig helt oförstående till den här inställningen, men  nu tror jag att jag har räknat ut hur det hänger ihop. Vi jämför med olika saker. Jag jämför med samhället jag växte upp i (mycket likt stället jag bor nu) och med den betongförort jag bodde i ett tag (där kan man tala om hotfull stämning!). De jämför med sin uppväxtmiljö. Och de växte troligen upp i en by eller en mindre stad, envånings trähus och dammiga gator, cyklar, tåg och en och annan puttrande bil, alla kände alla och alla visste sin plats…

Och det sorgliga är, att när jag nått den åldern kommer jag troligen att vara likadan. Jag kommer att längta efter min välbekanta miljö med fyravånings lägenhetshus, farthinder i form av stora blomkrukor på gatorna, bilar och bussar, ett litet mysigt centrum med en tjugo butiker… Och jag kommer inte alls att förstå mig på samhället så som det kommer att se ut då. Och jag kommer att känna mig otrygg.

Explore posts in the same categories: psykologi

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

