Slopa livstids fängelse!

Den rättspsykiatriska utredningen har kommit fram till att Anders Eklund inte är allvarligt psykiskt störd. Psykologen Barbro Roslund säger till SvD:

Han kan ha fått andra diagnoser. Förmodligen är det någon personlighetsstörning. Det är ganska klart att man inte är helt frisk när man begår så allvarliga brott. (…)

[SvD frågar:] Hur kan en person som begått de här handlingarna inte betraktas som allvarligt störd?

– Man kan ha en psykisk störning som är så djupgående att man döms till vård i stället för fängelse. Här måste bedömningen ha gjorts att han inte är i behov av vård.

Resonemanget rör sig farligt nära att påstå att en mördare måste vara psykiskt sjuk. Roslund säger rent ut att Anders Eklund måste ha någon sorts störning, eftersom han handlade som han gjorde. Jaha, och vad har vi livstids fängelse till, i så fall? Om alla, som begår så allvarliga brott att det meriterar livstids fängelse, måste vara allvarligt psykiskt störda för att kunna handla så? Slopa livstidsstraffet och bygg ut rättspsyk!

Det kan vara frestande att avfärda mord som ”vansinnesdåd”. Men det är faktiskt möjligt att mörda i kallt blod, med en klar blick för konsekvenserna. Jag får nästan lust att göra det, bara för att bevisa att det går…

Explore posts in the same categories: filosofi, psykologi

Etiketter: , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

5 kommentarer på “Slopa livstids fängelse!”

  1. Odelberg Says:

    Nyckeln är att förebygga snarare än att bygga ut (även om det vore långt ifrån fel).

    När människor döms till psykisk vård tas resurser från psykvården som annars skulle lagts på bl.a psykiskt sjuka som ännu inte begått ett brott. Följden blir i vilket fall som helst att de fler psykiskt sjuka begår allvarliga brott.

    I och med lågkonjunkturen la regeringen pengar i psykvården. Äntligen ett steg i rätt riktning.

  2. Odelberg Says:

    Jisses, jag måste verkligen lära mig att läsa min egna inlägg ordentligt innan jag publicerar. Vårda snarare än straffa, rubriken lät faktiskt inte helt fel i mina öron. Vad menar du med ”vansinnesdåd” egentligen?

  3. tetris4 Says:

    Med ”vansinnesdåd” menar jag ”något som en vanlig frisk människa aldrig skulle göra”. Jag är inte helt säker på om sådana handlingar existerar. För mig handlar vansinne/psykisk störning snarare om varför man gör något än om vad man gör, och det handlar om summan av en person snarare än om en enskild handling.
    Inlägget är, som du märkte, ironiskt menat. Jag anser att ansvar är en av grundpelarna i att vara människa. Om man inte låter en person ta konsekvenserna av vad han gör, vilket i vissa fall betyder ta straffet för vad han gör, har man förminskat hans mänsklighet. Inte direkt den vanliga humanismen.

  4. Odelberg Says:

    Jag föredrar att vara human och det kan nog de flesta humanister skriva under. För mig innebär det att människor som begår vidriga handlingar alltid förtjänar den behandling som gör dem bäst. Om fängelsestraff vore en sådan behandling skulle jag förespråka det samma men jag tvekar. Ett humanare alternativ är att ”rätta till” det som är fel, för något borde mycket riktigt vara fel vid vissa brott.

  5. tetris4 Says:

    Tja, anledningen till att jag förespråkar straff (inte nödvändigtvis fängelse, även om det är ett bra alternativ) är att jag tror att det är det bästa, även för brottslingen.


Kommentera

