Om att strejka

Det är lätt att inse vad en strejk har för funktion i den förenklade ekonomiska modell där allt har en prislapp. Företagsägaren och de anställda är inte överens om priset för de anställdas tid och ansträngningar. De anställda bestämmer sig för att inte sälja sitt arbete såvida de inte får mer betalt, och lägger ner arbetet. I en totalt fri marknad kan företagsägaren nu försöka hitta andra arbetare som går med på hans pris, men det är inte säkert att det finns några. Arbetet kanske kräver specialkunskaper, eller det kanske inte finns någon som är intresserad. Arbetet i företaget stannar alltså av, och företaget slutar framställa produkter. Företagsägaren har inget han kan sälja till sina kunder, och gör ingen vinst. Till slut går han med på att betala mer till sina anställda, en liten vinst är ju bättre än ingen vinst alls. Och kunderna då? Ja, eftersom vi rör oss i läroboken till Ekonomi A på gymnasienivå, så antas de handla från andra företag under tiden strejken varar. I ekonomiböckerna finns det alltid konkurrenter att gå till. Den önskade effekten av en strejk är alltså att företagsägaren förlorar pengar, att företagsägarens konkurrenter får pengar, och att kunderna inte påverkas.

Problemet är att vi rör oss inte på en fri marknad. En manifestation av det är att företagsägaren inte får lov att ta in ny personal, om hans anställda går ut i strejk. En annan är att det inte alltid finns alternativ. Den kommande bussförarstrejken kommer att ställa till det för tusentals pendlare som inte har möjlighet att åka bil. Här är den önskade effekten snarare att bussförarna strejkar, det blir kaos i transportsystemet, folk blir förbaskade på de snåla arbetsgivarna som inte ger bussförarna ordentligt betalt, arbetsgivarna känner pressen och ger bussförarna högre lön. Samma sympatieffekt spelade man på vid sjuksköterskestrejken tidigare i år, liksom vid de flesta av Kommunals strejker. Det är ett lurigt psykologiskt spel det där. Om man inte ser upp, blir nämligen effekten att folk blir förbaskade på de giriga bussförarna som bara ska ha mer, och som ställer till det så att jag får svårt att ta mig till jobbet!

Generellt anses det inte vackert att medvetet drabba tredje man på det här viset. Båda sidor försöker förstås få det till att det är den andra sidan som inte tar sitt ansvar, och därigenom strandsätter Sveriges alla bussresenärer. Man kan naturligtvis resonera att hela Sveriges befolkning är arbetsgivare för alla som arbetar inom stat, landsting och kommun, men eftersom de flesta av oss saknar möjlighet att påverka bussförarnas löner, är resonemanget nonsens.

Nej, strejkvapnet passar bäst på en fri marknad. Tyvärr känner jag inte till något bättre sätt för anställda att tvinga sina arbetsgivare. Och oavsett vad jag tycker om saken, kommer det att bli trafikkaos imorgon.

Annonser
Explore posts in the same categories: ekonomi

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: