Regler är till för att följas!

Ylva Johansson (s) har fått skatteavdrag beviljat för hushållsnära tjänster, skriver DN. Själv säger hon till SvD att jodå, hon tycker det är orättvist att personer som hon får skattesubventioner. Men hon följer bara de regler som gäller.

Ja, regler är ju som bekant till för att följas. ”Lagar och regler gäller ju också för mig, även om jag tycker att de är fel” säger bloggaren Svensson. Jajamensan. Och hade Johansson bott i Sydafrika på 80-talet hade hon säkert haft ett par svarta pigor till underpris. Sådana var ju reglerna. Får akta mig här, så jag inte åker dit på Godwins lag… men oj, vad det kliar i fingrarna!

Nå. Jämförelser med Nazityskland skulle skjuta bredvid målet i detta fall, eftersom det var belagt med dödsstraff att inte ange judar med flera. Såvitt jag vet är det inte dödsstraff på att avstå från skatteavdrag. Såvitt jag vet är det över huvud taget inte straffbart att avstå. Lagarna och reglerna säger inget om att man måste, i detta fall. De säger att man får. Och om lagen säger att jag får, men min egen moral säger att det är fel, har jag över huvud taget en moralisk konflikt att ta ställning till? Om lagen säger att jag måste göra något jag inte vill, då har jag problem. Men vem tvingar en djurrättsaktivist att äta kött? Vem tvingar en pingstvän att ha sex före äktenskapet? Vem tvingar Ylva Johansson att göra ett pigavdrag?

Eller ska vi tolka om lagboken så att allt som är tillåtet plötsligt också är påbjudet? Hjälp! Jag som inte har skaffat hund än. Och det är tillåtet enligt reglerna, alltså måste man ha det. Bäst att sno sig till en kennel på väg hem från jobbet.

Explore posts in the same categories: politik

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

