Om diagnoser

Nu har det dykt upp ännu en diagnos som folk kan ha: dyskalkyli, tidigare känt som ”dåligt siffersinne” eller liknande. Douglas Granlöf säger till SvD:

– Under hela min skoltid har jag fått höra att jag är lat och dum i huvudet för att jag inte klarade matten. Om jag bara jobbade på litet bättre skulle det ordna sig. Men nu fick jag veta att jag tydligen också är hjärnskadad och där gick gränsen.

Douglas hoppade av gymnasiet. Sådär ett år senare fick han diagnosen dyskalkyli:

– Det var fantastiskt att få veta, att äntligen få en förklaring, säger han om att få diagnosen som ställdes så sent som i julas.
– Viktigast var att jag fick någon slags befrielse från alla anklagelser och skuldkänslor genom åren. Jag var inte lat, jag var inte dum i huvudet. Jag hade inte mig själv att skylla.

Jag tycker det är intressant hur olika förklaringsmodeller kan ge så olika reaktioner. ”Dum i huvudet”, ”hjärnskadad” och ”dyskalkyliker” betyder ju (här) sakligt sett samma sak: Douglas har betydligt svårare för matte än vad de flesta har. Men medan han upplever diagnosen dyskalkyli som en lättnad, blir han rejält upprörd över att kallas hjärnskadad eller dum i huvudet. Trots att dyskalkyli sägs bero på en annorlunda konstruerad hjärna. Och avvikande hjärnkonstruktioner som medför avsevärda svårigheter för individen brukar kallas för hjärnskador…

Förklaringen ligger förstås i ordens känslomässiga associationer. Den som är lat, dum i huvudet eller hjärnskadad ses ofta som lite mindre värd. Den som är dyskalkyliker är precis lika mycket värd som vem som helst, han har bara svårt för att räkna. Trist bara att det ska behöva uppfinnas en diagnos för att vi människor ska begripa det.

En annan intressant sak att notera är vad som räknas som handikapp i olika kulturer. På medeltiden i Sverige hade ingen människa hört talas om vare sig dyslexi, dyskalkyli eller ADHD. Det var helt enkelt inget problem att ha svårt med bokstäver, siffror eller sitta stilla. Däremot räknades det som handikapp att vara vänsterhänt. Alla människor jobbade ju med händerna, och för vänsterhänta passade inte de vanliga verktygen och handgreppen, och allt blev besvärligt.

Explore posts in the same categories: psykologi, språk

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Om diagnoser”

  1. Tant Rasch Says:

    Det är det där med skammen, folk tror att man är en idiot för att man har en hjärnskada. Säkert är det så att om man räknar bristande förmågor av vad vi ska kunna idag så är säkert hjärnskadade människor oftare idioter än vanliga idioter. Men vi har i alla fall en förklaring. Det tycker jag är trösterikt *he he*

    Dyskalkyli har säkert alltid funnits även om vi inte har sett det förrän nu, kanske var det tom med en fördel på stenåldern. Vem vet?
    Hjärnskador har nog alltid funnits också. Tror ni inte 😉
    En del föds med dem andra får dem senare i livet. Stroke tex. Och alla människor som föds idag får nog mer eller mindre hjärnskador som vi håller på och macklar med planeten.

    Under medeltiden ”fanns” heller inte astma, epelepsi eller folk i gemen kunde varken skriva eller räkna och de kunde heller inte klockan eftersom det inte ”fanns” den typen av klocka förrän senare. Det blev nog vanligare med månadstider än klockslag efter 1700-talet vad jag minns?

    Däremot dog folk mycket tidigt av andnöd och yrsel, fallandesjuka och ännu fler underligheter, tex blodbrist. Trots att de behandlade mycket med åderlåtning. Skriva latin (som var det som gällde) kunde endast präster och en del fina herrar, räkna gjorde man i ental eller styck och klockan.. tja… hahaha. Näe, klockan som fanns hade inte samma minutvärde som idag.


Kommentera

