En mycket bra fråga: analys

Gårdagens post var ett urklipp ur Scott Adams serie Dilbert, där Alice frågar sin chef Struthåret: ”Varför är det okej att du är en idiot, men inte okej att jag lägger märke till saken?” Frågan uppstår i sammansättningen av två värderingar. Den första är att det är bättre att vara smart än att vara en idiot. Värdering nummer två är att det är fult att anse sig som bättre än någon annan. Kombinera dessa två i en syllogism, och voila! När Alice hävdar att Struthåret är en idiot (och implicit att hon själv är smartare, eftersom hon lägger märke till det) har hon hävdat att hon är bättre än han är. Och det protesterar han emot.

Frågan är nu om vi ska köpa det resonemanget. Den första premissen tror jag att de flesta går med på. I någon mening är det bättre att vara smart än att vara idiotisk, att kunna greppa resonemang, ha lätt för att lära, och lätt att anpassa sig till nya situationer och förändrade förutsättningar. Men är det verkligen alltid fult att anse sig själv för bättre än någon annan? Jag hävdar att det beror på hur man gör det. I en utbildningssituation, till exempel, utgår både elever/studenter/kursdeltagare och lärare/föreläsare/kursledare från att läraren(etc) är bättre än eleverna(etc) i det ämne som undervisas. Och ingen ser något fult i det. Det vore snarare fult av någon att försöka undervisa, utan att vara bättre än de som undervisas. Sådant är respektlöst. Och det är heller inte fult av Carolina Klüft att anse sig som bättre på friidrott än de flesta. Det är bara att se verkligheten som den är.

Vad som är fult är att anse sig ha högre värde än någon annan. Tyvärr går överföringen automatiskt i många människors huvuden, så att de tolkar utsagan ”jag är bättre än du” som ”jag är mera värdefull än du”. I själva verket kanske avsikten enbart var att säga ”jag springer fortare än du” eller ”jag kan lösa integraler, och det kan inte du”.

Alternativt så var tolkningen helt rätt. ”Jag är bättre än du” används ofta med (bi)betydelsen ”jag är mera värdefull än du”. Jag skulle önska att mänskligheten lärde sig att skilja på människovärde och prestationer någon gång. Men jag tror inte att det kommer att hända inom överskådlig framtid.

Explore posts in the same categories: filosofi

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

