Evolution av negativa budskap

Den animerade filmen Kung Fu panda har haft premiär i Cannes, med efterföljande presskonferens. Filmen handlar om en kinesisk jättepanda (jag antar att han är i de övre viktklasserna även för sin storväxta ras) som plötsligt får chansen att förverkliga sina drömmar och bli kung fu-krigare.

En av de frågor som ställdes vid presskonferensen, berättar SvD, är om ”det är bra att sända signaler till överviktiga barn runtom i världen att det är okej att vara en stor fet panda så länge man är nöjd med sig själv?”. På vilket Angelina Jolie ska ha svarat att självklart har vi inget negativt budskap med filmen!

Jag måste bekänna att det tog mig nästan en minut att förstå vad Jolie menade. Till mitt försvar kan jag bara anföra att jag ögnade igenom tidningen vid frukostbordet, och jag var inte riktigt vaken ännu. Men till slut gick budskapet hem även i mina sömniga hjärnvindlingar. Att påstå att det är okej att vara tjock, och att det viktiga är att vara nöjd med sig själv, anses numera som ett negativt budskap! Så var det inte när jag gick i skolan. Och jag har inte lagt märke till utvecklingen av våra värderingar heller, även om jag kanske borde ha gjort det. Det maskerades väl av alla larmrapporter om anorexia.

Vilka grundvärderingar kan det vara som ligger bakom denna värdeförskjutning? Det är inte principen om lyckomaximering, ty för att leva lycklig är det oändligt mycket viktigare att vara nöjd med sig själv än att ha ett BMI runt 20. Det skulle kunna vara ett resonemang av typen ”ju längre man lever desto mer hinner man göra och desto mer kul hinner man ha”. Men det förutsätter ju att man har en positiv livskvalité till att börja med, något som kan vara svårt att uppnå om man är konstant missnöjd med sig själv, och ständigt försöker bli smalare. Man kan också tänka sig krass pengaorienterad samhällsekonomi: smala människor är genomsnittligt friskare än tjocka, de producerar mer och kostar mindre. Vill vi ha den grundsynen på människor? Jag vill det inte.

Fram för rätten att vara tjock!

Explore posts in the same categories: filosofi

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

One Comment på “Evolution av negativa budskap”

  1. tetris4 Says:

    Tack vare lite tag-surfande hittade jag även Tjockisbloggen, på samma tema. Klicka och läs!


Kommentera

