Folklig logik

Jag kan verkligen inte med uttryck som ”vi måste ta hänsyn till vad folket vill” eller ”folkets röst” eller ”folkets nobelpris” eller… Inte för att jag ogillar ursprungsbetydelsen. Tvärtom, det är mycket sympatiskt att låta alla vara med och bestämma.

Vad jag ogillar är följande logik:

  1. Folket vill X.
  2. Alltså vill alla, som hör till Folket, X.
  3. Alltså hör de, som inte vill X, inte till Folket.

Hur vanligt är det inte i debatter, att som svar på ”jag tycker att vi gör så här” få ett ”nejnejnej, vi måste ta hänsyn till vad folket tycker!”. Underförstått: du hör inte till folket, för du tycker ju inte så.

Argumentet är också enastående svårt att bemöta. Såklart vi måste ta hänsyn till vad folket tycker, allt annat vore ju odemokratiskt, och den som inte är demokratisk får inte vara med och diskutera. Men vad ”folket” tycker är inte så enkelt. Man kan göra hur många gallupundersökningar som helst, utan att få något entydigt svar. Det beror helt på vem man frågar och hur man frågar. Ett extra roligt exempel är trängselskatteomröstningen, där både ja-sidan och nej-sidan efteråt påstod sig ha folkets mandat!

När något så illa definierat som ”vad folk egentligen vill” används som allmänt slagträ i debatter, då vill jag inte vara med längre. Då börjar jag tycka definitivt illa om ordet ”folket”.

Explore posts in the same categories: filosofi, politik, språk

Etiketter:

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

