Mysteriet människan

Det kan aldrig förklaras vetenskapligt varför Josef Fritzl handlade som han gjorde, skriver Martin Grann i dagens SvD. Åh, vi kan beskriva honom, men en beskrivning är inte en förklaring, enligt Grann.

Det får mig att undra vilka krav Grann ställer på en ”vetenskaplig förklaring”. Hur vill Martin Grann förklara vanliga människors beteende? Själv är jag inte psykologutbildad, och mina försök till förklaringar blir ganska fåniga. Varför handlar jag på ett visst sätt?

  1. För att jag vill.
  2. För att andra väntar sig ett visst beteende av mig, och det är enklare att göra som de vill än att ta konsekvenserna av att låta bli.
  3. För att jag väntar mig att tjäna något på det senare.
  4. För att det ger mig njutning nu, direkt.
  5. För att jag kan – ingen försöker stoppa mig.
  6. För att jag alltid har brukat göra så.
  7. För att det gläder någon jag tycker om, och jag tycker om att se människor jag älskar bli glada.
  8. För att jag har lovat att göra det, och jag vill vara en människa man kan lita på.

Och så vidare. Det här är inte överdrivet vetenskapligt, men jag misstänker starkt att samma typ av anledningar motiverar även andra människor. Med undantag av nr 6 kan de dessutom cyniskt sammanfattas i att jag handlar som jag gör för att få bra saker – glädje, njutning, pengar, uppskattning, respekt – och för att undvika dåliga saker – sorg, smärta, brist, förakt.

Och varför skulle man inte kunna tillämpa samma typ av resonemang på Josef Fritzl? Det unika med honom är ju inte arten av hans handlande, utan graden. Josef Fritzl är varken den första eller den sista fadern att förgripa sig sexuellt på sin dotter, och det är heller inte unikt att försöka kontrollera sin hustru och sina döttrar, eller att under lång tid leva ett dubbelliv utan att omgivningen anar något. Varför fäder har sex med sina döttrar vet jag inte, men jag är övertygad om att rättspsykologin har teorier om saken. Förväxlandet av kärlek och kontroll är något som ligger betydligt närmare vardagen – vem har inte upplevt svartsjuka? Sedan kan vi långsamt tänka igenom hela spektrat: Från ”vad farao menar du med att sitta och skratta och flörta med den där typen hela kvällen och bara ignorera mig?”, till försök att hålla reda på vad partnern gör och vem hon umgås med, till försök att kontrollera vad partnern gör och vem hon umgås med, till utegångsförbud, till inlåsning. Dubbelliv är inte heller särskilt ovanligt. Tänk bara på alla vänsterprasslare. Eller alkoholister. Hur kan de leva sitt dubbelliv? Och varför är inte samma förklaringsmodell tillämpbar på Josef Fritzl?

Explore posts in the same categories: filosofi, psykologi

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

3 kommentarer på “Mysteriet människan”

  1. Gabriel Says:

    Det är ju rätt enkelt egentligen, och jag tror att du vart inne på det innan. Det är mycket smidigare att inte förstå, att inte kunna förklara. Då blir ju inte han en av oss, en av oss som gick lite för långt, utan en alien. Då slipper vi hantera frågor såsom om det skulle kunna vara jag som satt häktad i österrike, det är ju redan avgjort.

  2. tetris4 Says:

    Jodå, jag var inne på saken för bara någon vecka sedan, då motiverad av Engla-fallet. Och med all respekt så tycker jag inte att herr Fritzl gick lite för långt! 🙂

  3. Stig Says:

    Jag håller verkligen med dig om att Grann tycks ställa helt enorma krav på vetenskaplig förklaring. Och kanske en vis del av den ondska som styrt Josef Fritzls tankar och handlingar kan spåras hos oss alla, som t.ex. kontrolltvång,
    maktkomplex etc. Vi ”vanliga” människor behöver sällan heller vetenskapliga förklaringar med freudianska djupdykningar i en vettvillings psyke när vi ställer frågan ”hur f-n funkar den känslokalla stackarn som plågar sin dotter så grymt i hela 24 år???” Men att Josef Fritzl bara skulle besitta lite mer av allmänmänskligt mörka sidor håller jag inte riktigt med om. De flesta friska människor brukar kunna sätta gränser för sina handlingar och impulser. Men ungefär som monstret i Hörby (Helén-fallet) och monstret i Stjärnsund (Engla-fallet) så saknar han fullständigt det omdömet. Dessutom är han i total avsaknad av empati och samvete. Hur kan en representant för Homo Sapiens plåga sitt eget barn i 24 år? Totalförstöra hela hennes ungdomstid och halva vuxenliv, hon kommer ut ur helveteshålan först när hon är i medelåldern!! Och framför allt: Begrep inte gubbjäkeln att de tre barn som föddes och växte upp i denna torftiga och isolerade miljö blir så allvarligt hämmade i sin utveckling att det blir helt omöjligt att helt rehabilitera dem. Han måtte alltså vara en känslomässig analfabet utan dess like. Givetvis har han en allvarlig psykisk störning. Bristen på empati och samvete tyder ju på det. Men hur sjuk han än är i huvudet så undrar man ju varför han inte har haft en enda klar stund på hela 24 år och ställt sig frågan om hur orätt och grovt kriminellt han beter sig? Jag tror aldrig att man helt kan förstå hur sådana mentala missfoster tänker och känner (om de ö.h.t. har känslor utöver de sadistiska och perversa) men ens gränslösa förvåning väcker ändå frågor och svaren tycks aldrig räcka till – det kanske var ungefär det Grann i SvD menade..?


Kommentera

