Allt jag behöver veta har jag lärt mig av Fader Brown

Nå, att det skulle vara allt är förstås en överdrift, han har inte så mycket att säga om hållfasthetslära eller linjär algebra… men då och då kommer det en värdefull kommentar om människor och mänsklighet. Som i dendär prologen när han förklarar för några bekanta hur han löst alla dessa mordfall:

-Ni förstår, jag begick de där morden.

Sällskapet sätter förstås kollektivt vinet i halsen, och Brown får bråttom att förklara att han inte begick dem i någon fysisk bemärkelse. Han funderade helt enkelt igenom mordet ordentligt. Under vilka förutsättningar skulle han själv kunna göra något sådant? I vilken sinnesstämning, av vilka orsaker, på vilket sätt?

Ett av de enklare sätten att hantera ondska är att distansera sig. Jag skulle minsann aldrig (mörda, plåga någon, blunda för orättvisor…) Och sedan kan man sitta där på sin lilla piedestal och fördöma. Lås in dem bara och kasta bort nyckeln! Och man kan göra studier som visar att så och så många brottslingar hade en dålig barndom, och så och så många brottslingar har en viss genförändring… och allt är mycket vetenskapligt och allt känns mycket tryggt.

Men det är troligen inte sant. Det finns ingen klar dikotomi mellan ”brottslingar” och ”hyggligt folk”. Och för att se det hjälper Fader Browns tankeexperiment ganska mycket. Under vilka förutsättningar skulle jag själv kunna mörda?

Mördare är också människor. Jag är inte så förtjust i att påstå att mördare är sjuka människor, det ersätter bara hatet mot en ond människa med det överlägsna ”såja” mot en sjuk människa. Har inte följt just Anders Englunds fall, han kanske är sjuk, det vet jag inte. Men bara att begå mord, även om det är ett flertal, är inte i sig en garanti för att mördaren är sjuk. En mördare är en människa som har gjort fel.

Skulle vilja avsluta med att vem har inte gjort fel? Men det låter som om jag försöker bagatellisera mord, och det vill jag verkligen inte. Jag är bara lite trött på alla hysteriska ”hur är det möjligt”-rapporter, som söker orsaker till hur någon blev ond, eller sjuk, och begick ett mord och slutade vara en av oss. När hela problemet försvinner om vi bara vågar se vårt eget inre mörker i ögonen.

Men det törs vi ju vanligen inte.

Explore posts in the same categories: filosofi

Etiketter: , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

