Angående chefer

Som framgår i marginalen har jag nyss läst Freakonomics. En lagom galen bok, även om jag tyckte att den hypade sig själv lite väl mycket på omslaget. Där berättas bl a historien om Venkateesh, doktorand i sociologi i Chicago. Hans handledare skickade ut honom till ett rejält nergånget ghetto med en enkät som han skulle samla in svar på. Första frågan löd:

Hur upplever du att vara svart och fattig?

  1. Mycket dåligt
  2. Ganska dåligt
  3. Varken bra eller dåligt
  4. Ganska bra
  5. Mycket bra

Jag lämnar åt er fantasi att räkna ut vad som hände när han försökte ställa den här frågan till folk i ghettot – ja, eller läs boken. Men det är intressant att se att fenomenet ”aningslös chef” inte är begränsat till min egen chef och Struthåret. (Nå, det borde jag ha kunnat räkna ut ändå – Scott Adams har nämligen, såvitt jag vet, aldrig träffat min chef.)

Chefen säger: lös dethär problemet på dethär sättet. Och hur du gör så blir det fel. Gör du på chefens sätt, blir problemet inte löst. Löser du problemet, så har du ändå inte gjort vad chefen sa.

Suck.

    Explore posts in the same categories: jobb

    Etiketter: , ,

    You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

    Kommentera

