Maktdelning

Det finns en filosofisk skola, utgående från de Montesquieu, som anser att det bästa sättet att förhindra maktmissbruk är att dela upp makten på flera aktörer. Som ni kanske minns är USA:s konstitution baserad på den här principen. Jag tänkte, mycket ovetenskapligt men ändå, tillämpa den här teorin på företagsekonomi.

de Montesquieus tre grundläggande aktörer är den lagstiftande makten, den verkställande makten och den dömande makten. Dessa kan inom företagsekonomi anses motsvaras av företagsägare, anställda och kunder. Ägarna bestämmer vad företaget ska ägna sig åt och fattar övergripande policybeslut. De anställda verkställer ägarnas beslut, de ”gör jobbet”. Kunderna slutligen bedömer företaget: vill jag ha deras vara/tjänst? Motsvarar den mina krav? Kan jag få något bättre någon annanstans?

Om ägarna blir för starka får de anställda det inte så roligt, har vi lärt oss av den socialistiska historieskrivningen. Om de anställda blir för starka blir det inte kul för ägarna, vilket SvD är förtjusta i att påpeka. Först Wild ‘n Fresh i Göteborg, och sedan Lilla Karachi i Stockholm. Men det blir heller inte särskilt bra för kunderna, åtminstone inte i situationer där företaget har monopol eller näst intill. Titta på posten. Inte ens ett paket med dimensionerna 25x35x5 cm, innehållandes en enda liten bok, orkar de bära ut. Man får en avi, och får vackert masa sig ner till ”Postcentrum” och hämta paketet själv. Ett annat exempel utgörs av SL:s biljettsystem. Facket klagade på de många bussrånen. Kan jag i och för sig förstå. Men så förbjöds biljettförsäljning på bussarna. Som resultat har vi ett system som är näst intill ogenomträngligt för utomstående. Kuponger, remsor, kort, automater, sms-biljetter… Värst är det för utländska turister. Jag vet inte hur det ligger till i övriga hamnar, men i frihamnen finns bara en biljettautomat. Denna tar endast mynt, inte sedlar. Och sms-biljett kan man bara köpa om man har svenskt mobilabonnemang. Välkommen till Stockholm!

Undrar vilka hemskheter som skulle bli följden om kunderna fick för mycket makt? Förmodligen har även det sina avigsidor, men jag har inte fantasi nog att komma på dem.

Annonser
Explore posts in the same categories: ekonomi, filosofi

Etiketter: , , , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: