Gnällspikars taxonomi

Gnällspikar är ett knepigt ämne. För hur klagar man på den ymniga förekomsten av gnällspikar, utan att själv bete sig som en? Olösligt.

Sverige vimlar av gnällspikar. En ytterst vanlig typ är ”varför-just-jag?”. Typen kan vidare underdelas i ”varför-måste-jag-betala/hjälpa till?” och ”varför-får-inte-jag-något-bidrag/hjälp?” Svenska Dagbladets P J Anders Linder startade ett praktgnäll av den förra typen under påskhelgen. Stackars människor som tjänar så mycket att de måste betala marginalskatt! Maud Olofssons utspel om barnbidrag i samma tidning startade likaledes ett praktgnäll av den senare typen i diverse media. Denna typ är också tämligen vanlig bland studenter: Stackars mig, jag har tjänat så mycket på sommarjobbet att jag inte får fullt bidrag av CSN!

En annan grundmodell i gnällspiksfloran är ”det-är-ingen-idé”. Det är ingen idé att jag försöker något, för ingen lyssnar, för jag är så förtryckt, för jag är kvinna/invandrare/för ung/för gammal/för radikal… Upprepas lämpligen med hög röst i diverse media. Allt eftersom den upplevda orsaken till den påstådda diskrimineringen varieras, uppstår mängder av undertyper till denna gnällspik. Observera att män, infödda svenskar samt allmänt ”konservativa” icke göre sig besvär i traditionella media med den här typen av gnäll! Däremot kan det fungera i goda vänners lag.

Vidare har vi gnällspiken modell ”min-motståndare-är-jättedålig”. Ytterst vanlig inom politiken, som verkar handla om att diskreditera det motsatta blockets förslag snarare än om att föra fram egna förslag. Och som alla vet är det betydligt enklare att komma med destruktiv kritik än att konstruera en fungerande lösning. När detta sätts i system förvandlas debattörer till gnällspikar.

Till slut får vi inte glömma alla gnällspikars anfader: ”Det-var-bättre-förr!”

Explore posts in the same categories: filosofi, politik, psykologi

Etiketter: , , ,

You can comment below, or link to this permanent URL from your own site.

Kommentera

