Varför är dödsstraff fel?

Jag måtte vara antingen dum eller barbarisk. En stor del av befolkningen anser att dödsstraff är höjden av barbari, och jag förstår inte varför. I mitt huvud går gränsen mellan barbari och civilisation vid domstolar. Ett samhälle som saknar domstolar, där det är upp till enskilda individer att efter eget godtycke ta hämnd på den som begått ett brott mot dem själva, deras familj eller deras klan, det är barbariskt. Ett samhälle som opererar utefter principerna att alla är oskyldiga till dess motsatsen visats i domstol, att alla är lika inför lagen, och att alla straff verkställs av samhällets därför avsedda organisationer – det är civiliserat. Så länge som det råder någon form av rimlighet i straffskalan (dödsstraff för att man råkat få syn på storkungens dotter utan slöja är knappast rimligt) har jag svårt att se varför den inte skulle kunna innefatta dödsstraff.

Jag har hittills stött på ett argument mot dödsstraff, som jag anser är värt att beakta. Det är att våra domstolar inte är ofelbara. Ibland kommer människor att dömas skyldiga till brott de inte begått. Om det senare kommer fram nya uppgifter, som bevisar vederbörandes oskuld, är det lite svårt att göra något åt ett verkställt dödsstraff.

Ett annat vanligt argument emot dödsstraff är, att eftersom enskilda inte har rätt att ha livet av varandra, har inte staten rätt att avrätta människor. Observera att jag här använder ordet avrättning i dess ursprungliga betydelse: verkställandet av ett i laga ordning fastställt dödsstraff. Nuförtiden tycks ordet snarare betyda ”ovanligt kallblodigt mord”. Nå. Man kan lika gärna påstå, att eftersom enskilda inte har rätt att spärra in varandra, har staten inte rätt att sätta någon i fängelse. Eller att eftersom enskilda inte har rätt att stjäla pengar av varandra, har staten inte rätt att utfärda böter. Poängen är att förhållandet mellan en stat och dess medborgare är ett annat än förhållandet mellan två medborgare. Statens roll är att stå för ramverket i vilket vi lever våra liv. Stat (och landsting och kommun) bygger vägar, driver skolor, kör bussar, driver sjukhus, och håller med domstolar. Detta för att vi som medborgare ska kunna ta oss dit vi vill, få utbildning, kunna driva handel med varandra, få sjukvård när vi behöver det, samt för att vi ska slippa det barbariska i att var och en värnar sig själv efter temperament och förmåga! Godtycket i ett sådant system torde vara uppenbart. Det civiliserade med lagar och domstolar är, att spelreglerna är kända av alla från början, och att de inte ändras. Kör 110 km/h på trettioväg, och du blir av med körkortet. Och om systemet ska fungera, så måste domstolarna ha rätt att utdöma straff. Jag tror knappast att folk skulle respektera hastighetsreglerna bättre, om att köra 110 km/h på trettioväg bara skulle leda till ett ”fy”. Som sagt ovan, någon sorts rimlighet i straffskalan är ytterst önskvärd, men straff måste finnas. Polisen som skriver ut böter är inte en tjuv. Fångvaktaren är inte kidnappare. Och en bödel är inte mördare. En bödel är en statlig tjänsteman.

Fler argument emot vet jag inte om jag har hört. Det brukar mest låta som en ryggmärgsreflex. Dödsstraff är tabu, helt enkelt. Dödsstraff är fel. Dödsstraff är ociviliserat.

Jaha. Lite bättre får ni allt försöka, om ni ska övertyga mig.

Explore posts in the same categories: filosofi, politik

One Comment på “Varför är dödsstraff fel?”

  1. Wasa Says:

    Trots att det inte alls var min avsikt när jag klickade på länken till bloggen så sitter jag nu här och skriver en kommentar. Men jag anser mig ha fler argument mot dödsstraff än de du nämner. Ja, det kanske sitter i ryggmärgen lite grann, men det är knappast mitt huvudargument. Argumentet med oskyldigt dömda är ett av de bättre – om en människa blir oskyldigt dömd till fängelse så kan man inte reparera det, men man kan på något sätt kompensera personen. Om en enda person riskerar att bli oskyldigt dömd till döden anser jag att det räcker för att ta avstånd från dödsstraff. Man kan inte se människor som siffror ”Ja, det är ju bara någon procent som döms till döden oskyldigt – det är ju i princip ingenting” (siffran är helt tagen ur luften, jag har ingen aning om hur stor andel av de som döms till döden som är oskyldiga) – man måste se till varje enskild människa – oskyldiga kommer att dödas.

    Nästa argument lyder: Vad är poängen? Vem tjänar på att döda en brottsling?

    De anhöriga till den som mördas, som får känna den ljuva hämnden? Tveksamt. Om någon i min närhet skulle bli mördad skulle jag givetvis bli vansinnig och uppriven, men varför ska jag gå ut och kräva att ännu fler huvuden ska rulla? Sådant föder bara hat och ilska.

    Samhället? Nja, säger uträkningar från USA. Man slipper visserligen upplåta en cell åt fången livet ut, men att ha en infrastruktur för att verkställa dödsstraffen är faktiskt mycket dyrare! Detta är inget skämt.

    Förbrytaren? Knappast. ”En gång tjuv, alltid tjuv” är ett fånigt talesätt. Vad man än har gjort, så kan man alltid förändras. Givetvis ska man ha ett straff, men dödsstraffet är liksom på något sätt lite oåterkalleligt. Det är inte så… rehabiliterande… Jag tror att alla människor i grund och botten är goda, är man inte det så är man ju psykopat. Och det vore ju bisarrt att straffa någon för en sjukdom, då ska de ha vård.

    Medborgarna, som får mer säkerhet, då ingen vågar mörda längre? Nej. Alla undersökningar visar på att den grova våldsbrottsligheten ökat markant i de amerikanska delstater som återinförde dödsstraffet jämfört med de som valde att inte återinföra det. Jag har egentligen ingen bra förklaring, men misstänker att potentiella mördare inte bryr sig så mycket om vilket straff som drabbar dem, somliga kanske till och med hellre dör än sitter i fängelse resten av livet. Och det ska vi väl inte unna dessa avskum?


Kommentera

